De Lelylijn meegenomen in plannen van de Europese Unie
De Lelylijn, de spoorlijn die Noord-Nederland met de Randstad moet verbinden, maakt recentelijk een kans op subsidie vanuit de Europese Unie. De Lelylijn is onderdeel van het Deltaplan voor duurzamer vervoer van het land en is 5 december opgenomen als onderdeel van het prestigieuze Europees transportnetwerk waar op dit moment plannen voor worden gemaakt. Dit nieuws is met enthousiasme ontvangen door voorstanders van het openbaar vervoer, die de Lelylijn zien als een cruciaal stap om de verbindingen te verbeteren en afhankelijkheid van auto’s in de regio te verminderen en de verbinding tussen de randstad en Noord-Nederland te verbeteren.
Het Deltaplan, dat in 2018 voor het eerst werd aangekondigd, is een omvattend plan dat gericht is op het aanpakken van de uitdagingen om noordelijk Nederland beter te verbinden met het stedelijk netwerk van Nederland. Een van de uitdagingen daarin is de klimaatverandering en het verminderen van de CO2-uitstoot van het land. Als onderdeel hiervan heeft de Nederlandse overheid zich tot doel gesteld te investeren in duurzame vervoersmiddelen, zoals elektrische bussen en trams. De Lelylijn, die is genoemd naar Cornelis Lely, de ingenieur die de bouw van de iconische Afsluitdijk heeft geleid, wordt gezien als een belangrijk onderdeel van deze inspanning.
Snellere verbinding van Noord-Nederland en de Randstad
De Lelylijn zal van Groningen naar Lelystad lopen en daarmee verbonden worden met de randstad, met stops in diverse andere plaatsen onderweg. Het wordt verwacht dat het een bevolking van meer dan 500.000 mensen zal bedienen, en biedt een hard nodig alternatief voor autovervoer in een regio waar verkeersopstoppingen een groot issue zijn. De lijn wordt ook verwacht een positief effect te hebben op de luchtkwaliteit, aangezien het veel korte autoritten zal vervangen door schone, elektrische railvervoer.
Veel voordelen met komst Lelylijn
Naast de milieuvriendelijke voordelen, wordt ook verwacht dat de Lelylijn economische voordelen zal brengen voor de regio. De bouw van de lijn wordt verwacht duizenden banen te creëren, zowel direct als indirect. Zodra de lijn operationeel is, wordt verwacht dat deze economische groei en ontwikkeling zal stimuleren, aangezien het makkelijker zal maken om toegang te krijgen tot werkgelegenheid, onderwijs en recreatieve mogelijkheden.
Mogelijke subsidie door onderdeel van Europees TEN-T-netwerk
Over het algemeen is de subsidie die aan de Nederlandse Lelylijn is toegekend als onderdeel van het zogeheten uitgebreide TEN-T-netwerk van de EU, als het Europees Parlement daar – zoals verwacht – mee instemt, geweldig nieuws voor de regio. Het is een duidelijk teken dat de Nederlandse overheid zich tot doel heeft gesteld te investeren in duurzaam transport.
Investeer mee in Noord-Nederland
Noord Nederland wordt steeds aantrekkelijker en er wordt veel geïnvesteerd in de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio. Zo zullen er de komende jaren ongeveer 60.000 woningen worden bijgebouwd tot 2030.
Wil u mee investeren in kansrijke projecten in noord Nederland? Bekijk onze proposities in de regio en vraag een brochure aan.